Många influerare slarvar med reklammarkering
23 februari 2024
Många influerare slarvar med reklammarkering
En granskning ledd av EU-kommissionen visar att endast en av fem influerare sköter sig när det gäller att reklammarkera sina inlägg.
Tillsammans med konsumentskyddsmyndigheter i 22 länder, inklusive Konsumentverket, har EU-kommissionen genomfört en granskning av hur influerare följer kraven på reklammarkering i sociala medier. Närmare 600 influerares inlägg har granskats i sin helhet. Resultaten visar att nästan alla (97 procent) delade inlägg som innehöll kommersiellt material, men endast en av fem influerare redogjorde konsekvent för att det var reklam.
Dold reklam förbjudet
Enligt marknadsföringslagen är influerare som marknadsför varor eller tjänster skyldiga att tydligt ange att det handlar om reklam. Dold marknadsföring är förbjuden. Särskilt höga krav på tydlighet gäller när marknadsföring blandas med andra typer av innehåll, vilket kan göra det svårt att skilja på vad som är marknadsföring. Detta höga krav gäller särskilt inom sociala medier där reklam ofta integreras med personliga åsikter.
Resultatet av granskningen kan leda till initierande av tillsynsåtgärder i respektive land.
Rekommenderade artiklar
- Undvik medicinska påståenden om kosttillskott
- Frankrike tillåter "Probiotika" märkning på kosttillskott
- Även kosttillskott har regler!
- EU: Restriktioner för grönt te-extrakt
- Nolltolerans för etylenoxid - Massåterkallningar inom EU
- Påståendekollen: Vilket sorts påstående om hälsa gör du?
- Allmänna hälsopåståenden - så här ska du inte göra
Vill du också prenumerera på nyhetsbrevet?
Omvärldsbevakning
- Beslagtaget potensmedel exponerar farliga dosproblem
- Livsmedelsverket drar tillbaka förslag om maxvärden
- EU-kommissionen föreslår ny läkemedelslagstiftning
- Konsumenter har svårt att förstå vegomärkning
- Färre rapporter om biverkningar till Läkemedelsverket under 2022
- Ny e-tjänst förenklar för livsmedelsföretag
Kvalitetssäkring
Vi granskar dokumenten för dina produkter
Kvalitetssäkring fungerar som ett kvitto på att din produkt håller god kvalitet och att lagar och regler följs
Marknadsföringsmaterial
Är du osäker på om din marknadsföring är korrekt? Lämna granskningen till oss så talar vi om vad du behöver justera innan du beställer eller publicerar marknadsföringsmaterial.
Märkning
Kosttillskott ska märkas med ett antal obligatoriska uppgifter. För kosttillskott kan företagare även göra frivilliga påståenden om hälsa. Vi säkerställer att märkningen är korrekt.
Innehåll
Undrar du om innehållet i din produkt eller tilltänkta produkt är tillåtet? Ju tidigare du kan fastställa att din produkt enbart innehåller tillåtna substanser desto bättre. Vi granskar innehållet.
Klassificering
Vi hjälper dig att ta reda på om ingredienserna är tillåtna att användas och utvärdera vilken klassificering som produkten med stor sannolikhet har utifrån dess syfte och innehåll.
Nya produkter
Har du ett förslag på en ny produkt, men vill inte satsa på osäkra kort. Ju mer du vet och kan visa om din produkt desto bättre. Vi tar reda på om det finns några regulatoriska hinder.
Utredningar
Vi hjälper dig att ta fram fakta eller dokument. Det kan handla om att ge er en grund för strategiska vägval och utvärderingar som minskar risken för att oförutsedda saker.
Expertlösningar
Anlita en expert
Paketerade expertlösningar är ett smart alternativ när du vill stärka upp ditt team med specialistkompetensen du behöver under en viss tidsperiod. Våra expertlösningar är baserade på lång erfarenhet från liknande projekt.
Fråga en expert
Med experttjänsten “Bollplank” får du svar på dina vetenskapliga och regulatoriska frågeställningar.
Klassificera produkten
Med experttjänsten “Klassificering” undersöker vi om din produkt kan komma att klassas som kosttillskott eller som läkemedel och om innehållet är tillåtet.
Gör sanna hälsopåståenden
Med experttjänsten “Påståenden” får du veta vilka godkända närings- och hälsopåståenden som finns för din produkt.
Satsa på rätt produkt
Med experttjänsten “Potential” får du svar på om det finns några regulatoriska hinder för din produkt.
Märk och marknadsför korrekt
Med experttjänsten “Compliance” får du en kvalitetskontroll där vi granskar din märkning eller marknadsföring.