GUIDE
11 tips - Hur du undviker att göra vilseledande marknadsföring
Av Senia Johansson
Publicerat 14 september 2023
11 tips - Hur du undviker att göra vilseledande marknadsföring
Reklam är en viktig del av marknadsföringen för varje företag. Det kan vara en kraftfull metod för att öka medvetenheten om en produkt eller tjänst, övertyga kunder att köpa, och bygga företagsvarumärket. Men det är också viktigt att ha i åtanke att reklam som är vilseledande eller överdriven kan ha en negativ effekt på företagets image och varumärkesrykte. Således är det av yttersta vikt att skapa reklam som är ärlig och transparent för att vinna kundernas förtroende och lojalitet.
En av de största utmaningarna för marknadsförare är att hitta en balans mellan att göra reklam som är tillräckligt effektiv för att få kunder att agera, men samtidigt undvika att använda manipulativa taktiker eller överdriva fördelarna med produkten eller tjänsten. Det är lätt att falla för frestelsen att använda överdrivna påståenden för att få kunder att agera snabbare, men detta kan leda till missnöjda kunder som upplever att de har blivit vilseledda eller lurade. Här följer 11 tips på hur du kan undvika att skapa vilseledande reklam.
11 tips - Hur du undviker att göra vilseledande reklam
Bläddra i e-boken med hjälp av pilarna.
11 tips
Frigör din tid till annat
Ska du lansera ett kosttillskott?
Med experttjänsten “Klassificering” undersöker vi om din produkt kan komma att klassas som kosttillskott eller som läkemedel och om innehållet är tillåtet.
Konsultera med CatchWell om kosttillskott och växtbaserade läkemedel...
- När du behöver rådgivning och utbildning
- När du tar in nya produkter i sortimentet
- När du ska utvärdera dokumentation
- När du är osäker på hur produkten klassificeras
- När du vill göra påståenden om produkten
- När du behöver säkerställa att märkningen är korrekt
- När du vill kontrollera att marknadsföringen är korrekt
- När du ska besvara skriverlser från myndigheter
Rådgivning & Utbildning
Få hjälp med regulatoriska strategier, myndighetsdialoger och vetenskapliga frågeställningar.
Granskningar
Vi granskar din dokumentation och sammanställer utredningar för specifika frågeställningar.
Märkning & Marknadsföring
Vi granskar din märkning eller marknadsföring och säkerställer att den följer gällande lagstiftning.
Strategiska vägval
Få svar om det finns regulatoriska hinder för din produkt beroende på valet av regulatorisk väg.