Artikel
Hälsokostförsäljare döms för allvarliga marknadsföringsbrott
Av Senia Johansson
Publicerat 24 maj 2024
Hälsokostförsäljare döms för allvarliga marknadsföringsbrott
Patent- och marknadsdomstolen har fastställt att Immitec Sverige AB och Immitec Norge AS har gjort sig skyldiga till flera överträdelser av marknadsföringslagen och den så kallade svarta listan, inklusive aggressiv marknadsföring. Dessa överträdelser är både allvarliga och systematiska, vilket motiverar en marknadsstörningsavgift.
Fortsatta överträdelser trots varningar
Det har konstaterats att överträdelserna har fortsatt trots påpekanden från både konsumenter och Konsumentombudsmannen (KO), vilket innebär att överträdelserna har skett medvetet.
Företagen har genom telefonförsäljning sålt abonnemang på hälsokost, hudprodukter, hygienprodukter, naturläkemedel och kosttillskott.
Förbuden och informationskraven är kopplade till ett vite på 2 000 000 kronor för varje trettiodagarsperiod som förbuden inte efterföljs. Om företagen bryter mot samtliga förbud och krav kan vitet uppgå till 14 miljoner kronor per månad. Ett vite är framåtsyftande och kan utdömas om företagen framöver bryter mot domen.
Förbud och krav:Tydlig information och förbjudna påståenden
Patent- och marknadsdomstolen förbjuder Immitec Sverige AB och Immitec Norge AS att:
- Påstå eller ge intryck av att konsumenten har vunnit eller kan vinna ett pris när detta inte är fallet.
- Påstå eller ge intryck av att delar av abonnemanget är gratis när detta inte är fallet.
- Påstå att abonnemanget är ett prova på-erbjudande, att det inte är ett abonnemang, eller att det inte kostar något när detta inte är fallet.
Domstolen kräver att företagen tydligt och begripligt informerar i början av säljsamtal om att samtalets syfte är att sälja ett abonnemang på varor och att det är Immitec Sverige AB och Immitec Norge AS som står bakom marknadsföringen.
Nödvändig information innan köp
Företagen måste också, innan avtal ingås, tydligt och begripligt informera om:
- Att det är ett abonnemang på varor som marknadsförs.
- Abonnemangets pris, angivet per försändelse och månad.
- När leverans av varor kommer att ske.
- Alla tillkommande kostnader och avgifter.
- Abonnemangets bindningstid och hur lång denna är samt att avtalet förlängs automatiskt tills konsumenten säger upp det.
- Vilka villkor som gäller för uppsägning samt information om ångerrätt.
Klara riktlinjer för marknadsföring: Domstolens förbud och informationskrav
Domstolen förbjuder företagen att:
- Påstå eller ge intryck av att ett avtal har ingåtts utan att konsumenten skriftligen bekräftat anbudet under säljsamtalet.
- Leverera varor och kräva ersättning för dessa om konsumenten inte har beställt något.
- Leverera varor och kräva ersättning för dessa om information om bland annat pris och bindningstid saknas.
- Kräva ersättning för returhanteringskostnader på det sätt som har skett.
Patent- och marknadsdomstolen har dömt Immitec Sverige AB att betala en marknadsstörningsavgift på 748 000 kronor och Immitec Norge AS att betala 1 372 000 kronor.
Källa: Konsumentverket
Vill du också få vårt nyhetsbrev?
Konsultera med CatchWell om kosttillskott och växtbaserade läkemedel...
- När du behöver rådgivning och utbildning
- När du tar in nya produkter i sortimentet
- När du ska utvärdera dokumentation
- När du är osäker på hur produkten klassificeras
- När du vill göra påståenden om produkten
- När du behöver säkerställa att märkningen är korrekt
- När du vill kontrollera att marknadsföringen är korrekt
- När du ska besvara skriverlser från myndigheter