Artikel
Botanicals och hälsopåståenden - Vad gäller?
Av Senia Johansson
Publicerat 29 november 2024
Botanicals och hälsopåståenden - Vad gäller?
Kanske har du använt hälsofördelar för växter i din marknadsföring, eller åtminstone sett andra använda det. Men när det gäller att göra påståenden om växters effekter på hälsan, vem bär då ansvaret för att visa att påståendena är “förenliga” med gällande regelverk och grundar sig på “allmänt vedertagen vetenskaplig dokumentation”? Vad innebär dessa begrepp, och vad måste du som producent eller som återförsäljare tänka på?
Vad är växtbaserade kosttillskott?
Inom kosttillskottsbranschen avser växtbaserade kosttillskott produkter med växtmaterial (t.ex. torkade växtdelar) eller växtbaserade beredningar (som växtextrakt) som aktiva ingredienser. I EU-kretsar benämns sådana kosttillskott ofta som “botanicals.”
Vad gäller för kommersiella meddelanden?
All marknadsföring, både i text och tal, som syftar till att sälja produkter omfattas av regelverk för kommersiella meddelanden. Dessa regler kräver att hälsopåståenden följer närings- och hälsoförordningen, medan medicinska påståenden faller under läkemedelslagen och enbart får göras för godkända läkemedel. Det är viktigt att känna till skillnaden – är det hälsoeffekter du vill kommunicera, eller medicinska påståenden?
On-hold-påståenden för botanicals
Det finns ansökningar om hälsopåståenden för botanicals, som fortfarande inte är utvärderade av Efsa och där inget beslut om godkännande eller icke-godkännande ännu har fattats av EU-kommissionen. Det beror på att EU-kommissionen ännu inte bestämt hur de ska hanteras i lagstiftningen. Så länge ansökningarna om hälsopåståenden är under utvärdering är det tillåtet att göra dessa hälsopåståenden, enligt övergångsreglerna i närings- och hälsopåståendeförordningen EG nr 1924/2006. Det är företagets ansvar att endast göra hälsopåståenden där effekten är vetenskapligt bevisad och förenlig med närings- och hälsopåståendeförordningen.
Vad innebär "förenliga" påståenden?
Enligt EU-domstolen betyder “förenliga” att påståendena ska uppfylla de generella kraven i regelverket. Detta innebär bland annat att ett påstående bara är godtagbart om det baseras på “allmänt vedertagen vetenskaplig dokumentation” som visar att ämnet har en gynnsam näringsmässig eller fysiologisk effekt. Se till att du har dokumentation som bekräftar att dina on-hold påståenden uppfyller detta.
Bevisbördan: Det är ditt ansvar
När det gäller hälsopåståenden på on-hold-listan är det du som livsmedelsföretagare som har ansvaret för att motivera och bevisa riktigheten i påståendet. Dokumentation från ansökningsakten kan användas, men du kan även åberopa andra vetenskapliga källor – förutsatt att de håller tillräcklig kvalitet.
Vad innebär "allmänt vedertagen vetenskaplig dokumentation"?
För att ett hälsopåstående ska anses vara vetenskapligt underbyggt krävs det att det vilar på objektiva vetenskapliga uppgifter och att det finns enighet inom forskningen om att ämnet har de gynnsamma effekter som påstås. Detta innebär att du som företagare måste väga alla tillgängliga vetenskapliga fakta för att säkerställa att ditt påstående är sakligt grundat.
Att använda hälsopåståenden om botanicals kräver alltså både eftertänksamhet och noggrann dokumentation. Med rätt underlag kan du dock stärka dina produkters trovärdighet och skapa förtroende hos dina kunder – utan att riskera att överträda regelverket.
Infografik
Frigör din tid till annat
Gör reklam och märkning på rätt sätt
Är du osäker på om din märkning eller marknadsföring är korrekt? Med experttjänsten “Compliance” får du en kvalitetskontroll där vi granskar din märkning eller marknadsföring.
Vill du också få vårt nyhetsbrev?
Konsultera med CatchWell om kosttillskott och växtbaserade läkemedel...
- När du behöver rådgivning och utbildning
- När du tar in nya produkter i sortimentet
- När du ska utvärdera dokumentation
- När du är osäker på hur produkten klassificeras
- När du vill göra påståenden om produkten
- När du behöver säkerställa att märkningen är korrekt
- När du vill kontrollera att marknadsföringen är korrekt
- När du ska besvara skriverlser från myndigheter