Artikel
Kosttillskott & Hälsopåståenden: Undvik 7 vanliga fel
Av Senia Johansson
Publicerat 15 mars 2024
Kosttillskott & Hälsopåståenden: Undvik 7 vanliga fel
Att använda hälsopåståenden i marknadsföring är valfritt, men om de används måste de överensstämma med kraven i närings- och hälsopåståendeförordningen. Dessa krav reglerar hur närings- och hälsopåståenden får användas i kommersiell kommunikation, inklusive varumärken och andra handelsnamn som kan tolkas som sådana påståenden. Till och med en bild eller symbol kan klassas som ett hälsopåstående, exempelvis en bild av en person med ett måttband kan anses vara ett påstående om viktnedgång.
Här är 7 vanliga misstag när kosttillskott marknadsförs med påståenden om hälsa
1. Ospecifika hälsopåståenden
Vid användning av allmänna eller ospecifika påståenden måste det specifika och godkända hälsopåståendet också anges på ett tydligt sätt för att konsumenten ska kunna se sambandet klart och tydligt.
2. Vilseledande påståenden
Hälsopåståenden måste vara korrekta, tydliga och inte vilseledande. Det är inte tillåtet att utelämna viktig information som kan leda till vilseledande marknadsföring.
3. Medicinska påståenden
Lagen ställer höga krav på marknadsföring av produkter som påstås bota, lindra eller förebygga sjukdomar. Medicinska påståenden får endast göras om läkemedel. För att få marknadsföra eller saluföra läkemedel måste de vara godkända. Det är inte tillåtet att göra medicinska påståenden om kosttillskott.
4. Förbjudna hälsopåståenden
För att använda ett hälsopåstående måste det först godkännas av EU-kommissionen och uppfylla kraven i närings- & hälsopåståendeförordningen. Godkända hälsopåståenden finns tillgängliga i EU-kommissionens databas.
5. Otillåtna hälsopåståenden i varumärket/ produktnamnet
Det är vanligt att kosttillskott har varumärken eller namn som antyder hälsofördelar. Men sådana namn får endast användas om de stöds av ett godkänt närings- eller hälsopåstående i märkningen.
6. Påståenden som utnyttjar rädsla hos konsumenterna
En viktig grundprincip är att hälsopåståenden inte bör ge konsumenterna ett felaktigt intryck eller utnyttja rädslan för eventuella konsekvenser för kroppen vid konsumtion eller icke-konsumtion av livsmedel, inklusive kosttillskott.
7. Påståenden som hänvisar till enskilda läkare eller fackmän inom hälsa
Att använda rekommendationer från läkare eller andra hälsoexperter är förbjudet. Även om inga andra hälsopåståenden används i marknadsföringen kan sådana rekommendationer indikera att kosttillskottet har specifika hälsoegenskaper.
Avslutande ord
För företag inom kosttillskottsbranschen är det viktigt att vara noga med hur de kommunicerar hälsoeffekterna av sina produkter till allmänheten. Genom att undvika otydlighet eller vilseledande påståenden och att inte utnyttja människors rädslor eller hänvisa till rekommendationer från experter eller läkare kan företag öka kundernas förtroende.
Infografik
Frigör din tid till annat
Är din märkning korrekt?
Med experttjänsten “Compliance” får du en kvalitetskontroll där vi granskar din märkning eller marknadsföring.