Artikel
Domstolen stoppar hälsopåståenden om ingefära och maskros
Av Senia Johansson
Publicerat 15 juni 2023
Domstolen stoppar hälsopåståenden om ingefära och maskros
Bolaget Mezina, som säljer naturläkemedel och kosttillskott, har gjort hälsopåståenden på sin hemsida om effekterna av sina produkter. Konsumentombudsmannen (KO) inledde en tillsynsprocess och hävdade att påståendena stred mot EU-förordningen om näringspåståenden och hälsopåståenden om livsmedel.
Det var redan 2017 som Konsumentombudsmannen stämde Mezina för deras marknadsföring av produkterna Movizin Complex, Macoform och Vistavital. Fallet har varit en långdragen process med olika syn på hur växtingredienser får omnämnas i marknadsföring. Nu har Patent- och marknadsöverdomstolen meddelat sin dom.
Vetenskapligt stöd krävs för hälsopåståenden
Patent- och marknadsöverdomstolen, PMÖD, har konstaterat att för att göra reklam för kosttillskott med växtingredienser måste det finnas vetenskapliga belägg för de påstådda hälsoeffekterna. Domstolen bedömde att Mezina inte kunde visa att deras hälsopåståenden hade tillräckligt vetenskapligt stöd. Trots att bolaget lämnade in en lista med tidskriftsartiklar ansåg domstolen att det inte var tillräckligt för att bevisa påståendena.
Domen (PMT 6636-21) innebär att Mezina inte får marknadsföra sina produkter med påståenden om att ingefära och maskros är bra för leder och mage. Patent- och marknadsöverdomstolen fastställde ett vite på totalt 4,5 miljoner kronor, fördelat på nio förbud. Vite innebär att om företaget skulle bryta mot förbudet kan de bli tvungna att betala vitet.
Domen kan överklagas
Konsumentombudsmannen, KO, anser att det är viktigt att domstolen klargör vad som får och inte får sägas i reklamen för att skydda konsumenterna.
Det återstår att se om Mezina kommer att överklaga domen till Högsta domstolen. Domstolen öppnar möjligheten till överklagande, vilket kan innebära att fallet inte är helt avgjort ännu. För tillfället innebär domen att Mezina inte kan marknadsföra sina produkter med de aktuella hälsopåståendena, och att vetenskapliga belägg krävs för att göra reklam för kosttillskott med växtingredienser.
Hälsobudskap om växter i reklamen
Infografik
Frigör din tid till annat
Gör korrekta påståenden
Med experttjänsten “Påståenden” har vi gjort det enkelt för dig att få veta vilka godkända närings- och hälsopåståenden som du kan använda i märkning och marknadsföring av livsmedel som kosttillskott
Välkommen till CatchWell
Jag hjälper dig när du fastnar i krångliga regler!
Låt mig hjälpa er att navigera i regelverken. Jag ger råd, stöd och utbildning till företag, både online och offline, i hur man kan tillämpa regler och utnyttja de möjligheter som finns för kosttillskott och växtbaserade läkemedel. Jag grundade CatchWell för att hjälpa företag att lösa problem och komma vidare i beslutsprocessen när det till exempel handlar om;
- Rådgivning
- Utbildning
- Nya produkter i sortimentet
- Granskning och utvärdering
- Påståenden
- Klassificiering
- Märkning & marknadsföring
- Skrivelser
Senia Johansson
– Grundare & VD