Publicerat 8 september 2022 av Senia Johansson
Ny praxis: Märkning ska förklaras i reklamen
Dom från Patent- och Marknadsöverdomstolen
I takt med konsumenternas ökade miljöintresse har reklam med miljöbudskap och miljömärkningar blivit allt vanligare. Men det kan vara svårt att veta vad orden och märkningarna betyder och vilka krav lagen ställer på miljöbudskap. Konsumentombudsmannen, KO, har därför drivit ett mål i domstol för att få fram praxis.
Domstolen ändrar tidigare dom
Patent- och marknadsdomstolen har tidigare förbjudit en rad vaga miljöpåståenden i företagets reklam för hud- och hårvårdsprodukter. Domstolen ansåg dock att hänvisningar till att produkterna var tredjepartscertifierade enligt en viss märkning var tillåtna. KO höll inte med om detta, utan ansåg att även sådana hänvisningar var otydliga och att man inte kan förutsätta att konsumenter vet vad märkningen innebär om den inte förklaras. Företaget ansåg att märkningen var känd och därför inte behövde förklaras, mer än på företagets webbplats.
Patent- och marknadsöverdomstolen ändrar nu den tidigare domen och ger KO rätt. Märkningen måste förklaras, det går inte att förlita sig på att konsumenterna redan känner till den. Domstolen finner därför att marknadsföringen är vilseledande och strider mot marknadsföringslagen.
Frigör din tid till annat
Gör reklam och märkning på rätt sätt
Är du osäker på om din märkning eller marknadsföring är korrekt? Med experttjänsten “Compliance” får du en kvalitetskontroll där vi granskar din märkning eller marknadsföring.
Dom i målet KO – Midsona (Urtekram)
Patent- och marknadsöverdomstolen har meddelat dom i målet mellan Midsona, med varumärket Urtekram, och Konsumentombudsmannen, KO.
Uppgifterna om tredjepartscertifiering måste kompletteras med information om innebörden av certifieringen i omedelbar närhet till marknadsföringspåståendena. Det är otillräckligt att enbart lägga ut sådan information på den egna hemsidan när marknadsföringen äger rum på andra platser.
Patent- och marknadsöverdomstolen bedömer att Midsonas underlåtenhet att informera om innebörden av certifieringen innebär att marknadsföringen är vilseledande i strid mot marknadsföringslagen. Marknadsföringen är därmed också otillbörlig. Domen kan inte överklagas.
Källa: Konsumentverket
Vill du lära dig mer?
4 lärdomar från domen om EKO-reklam
Som du har nytta av när du tar fram din marknadsföring.
CatchWell visar företag pragmatiska lösningar i hur de kan tillämpa reglerna för kosttillskott & växtbaserade läkemedel utan att kompromissa med regulatorisk compliance
1 september 2022
25 augusti 2022
18 augusti 2022
Håll dig uppdaterad!
Få vårt nyhetsbrev gratis med de senaste nyheterna, artiklarna och verktygen
My Biography
I have a Ph.D. in Pharmacy from Uppsala University and more than 25 years of experience from various roles in research, government, industry organization and companies. I have worked as a specialist and manager with a focus on scientific and regulatory issues for herbal medicines and food supplements. It covers areas such as product development, quality, safety, efficacy and product information including marketing.